Sovietsky zväz bol v minulom storočí známy výrobou strojov, ktoré nemali takmer žiadne limity. Ich obrovské vojenské autá dokázali zvládnuť aj náročné prírodné podmienky a obrovské extrémy. Jedným z nich je aj tento velikán, ktorého môžeme stretnúť aj na našich cestách!

Toto vojenské vozidlo bolo navrhnuté a skonštruované v druhej polovici šesťdesiatych a začiatkom sedemdesiatych rokov v bývalom Sovietskom zväze. Sovieti totiž chceli stroj, ktorý by bol schopný odolať aj extrémnym prírodným podmienkam – hlbokej vode či bažinám. Tohto “tátoša” nemohlo fyzicky zastaviť v podstate nič. Pôvodne mal byť schopný uniesť náklad o hmotnosti päť ton, ale nakoniec sa toto číslo vyšplhalo až na 30!

Tieto vozidlá prešli rokmi náročným “výcvikom” v extrémoch, ktoré by len tak hocijaké auto nezvládlo. Až potom, čo bolo otestované po každej stránke, sa mohlo začať s jeho sériovou výrobou. Medzi najväčšie prednosti patrilo samozrejme to, že aj v prípade, že bol plne naložený, dokázal sa vyhrabať z bažín, závejov či hlbokej vody. Neďaleko hraníc s Kazachstanom sa tak začala veľkovýroba týchto strojov pod názvom “Víťaz”.

Víťaz DT-30P (číslo 30 značí hmotnosť, ktorú dokáže uniesť) zdobí vpredu kabína s piatimi miestami na sedenie. Za ňou nájdeme 12 valcový dieselový motor zo sovietskeho tanku. Ten dokáže vyprodukovať silu hodnoty 529kW (720 koní) a spotreba paliva pojme 245g/kWh, čo šoférovi s plnou nádržou zabezpečí dojazd na cca 500 kilometrov. Motor zvládne arktické mrazy do -40 stupňov °C, ale aj púštne horúčavy +50°C.

Špeciálne gumové pásy, ktoré sú navyše vystužené pevnou oceľou, si poradia s prekážkou vysokou 1,5 metra. Zaujímavosťou je, že toto tridsaťtonové monštrum vyvinie počas jazdy po rovnom teréne na zem menší tlak ako človek. Nezľakne sa ani 35 stupňového stúpania, či 45 stupňového klesania. Obe časti “Víťaza” sú spojené špeciálnym “kĺbom”, vďaka ktorému sa môžu pohybovať nezávisle od seba. Hydraulické valce zase zabezpečujú možnosť otočenia oboch častí tohto vozidla do vodorovnej alebo zvislej polohy.

Modernejšie verzie týchto strojov sa stále vyrábajú a často sa používajú na obsluhu ropovodov či plynovodov po celom svete, rovnako tak aj na prevážanie ťažkých nákladov. Jeden taký máme aj u nás na Slovensku. Získať sa ho podarilo dobrovoľnému hasičskému zboru z Trnavy. Na videách nižšie si môžete na vlastné oči pozrieť, čo tento priam nezastaviteľný stroj dokáže. A nie je toho málo!

Trnavský stroj “Vityaz DT 30 PM”

Pôvodný “Vityaz” z čias Sovietskeho zväzu

Zdroj: Autoforum.cz | Foto|Video: Autoforum.cz, YouTube