Havária nie je vôbec príjemná záležitost, avšak pri tejto udalosti je najdôležitejšia ochrana zdravia posádky. Tou sa nezaoberajú len výrobcovia vozidiel, ale aj Európska spoločnosť Euro NCAP, ktorá už viac ako 20 rokov testuje autá v crash testoch.
Práve pri príležitosti 20. jubilea existencie spoločnosti NCAP jej tvorcovia vychýlili dvere do svojich tajomných komnát a prezradili niekoľko faktov o rozbíjaní úplne nových áut.
- od roku 1997 vykonala spoločnosť cez 1800 testov na nových vozidlách, z ktorých zistenia údajne zachránili 78 000 ľudských životov (všetci obyvatelia mesta Banská Bystrica)
- celkovo tak spôsobila škodu v približnej hodnote 160 miliónov Eur (treba však brať ohľad na rôznu hodnotu meny v čase)
- v posledných rokoch sa do crash testov zapojili aj cyklisti – testovanie efektivity automatických bŕzd pred kontaktom s cyklistami v nových autách
- prvým „úspešným“ vozidlom, ktoré získalo 5 hviezdičiek z 5, bolo v roku 2001 Renault Laguna

Rozbehnúť a nechať tak
Vozidlá pri testoch nárazov podliehajú prísnymi podmienkami, ktoré pochopiteľne musia byť dostatočne reprodukovateľné medzi jednotlivými typmi áut. Celkovo sa vykonávajú štyri základné druhy testov:
- bočný náraz do automobilu
- bočný náraz do stĺpa
- čelná zrážka s chodcom
- a každému najznámejší – čelný náraz dvoch vozidiel
Nie je to dokonca ani o tom, aby vozidlo nabúralo do čohokoľvek. Prísne pravidlá hovoria jasne o rozmeroch predmetov a ich vlastnostiach, aby sa pri teste zabezpečilo čo možno najlepšie simulovanie reálnej situácie a pochopiteľne efektné demolovanie karosérie vozidla.

Pred tým, než kúpime auto
Výsledky testov sú a vždy budú verejné. Koniec koncov, jedná sa o nezávislú organizáciu, ktorej vznik iniciovali viaceré európske organizácie pôsobiace v Európe.
Každý test nám prináša niekoľko zaujímavých výsledkov, pričom, samozrejme, najmenej nudné je video nárazu v čo možno najkvalitnejšom zázname kdesi na YouTube. Druhým menej zábavným je kompletný report v podobe voľného „pdfka“, ktoré môžeme nájsť na stránke Euro NCAP. Záznam obsahuje „poškodenia“ jednotlivých spolucestujúcich v prípade dospelých ľudí a aj detí. A keďže na cestách nie sme sami, tak aj stav chodca po pritlačení na betónovú kocku pri rýchlosti 64 km/h.

V momente nárazu testovaného vozidla nemôže sedieť žiaden zo zamestnancov firmy, avšak niekto tam sedieť musí… našťastie iba figurína.
Všetko o autách nájdete na Carmagazin.sk — TU
Zdroj: www.euroncap.com/en | Foto: euroncap.com/en, wikipedia.org