Pôvodná Modrá veľryba nebola žiadnou samovražednou hrou. Podľa najnovších zistení o tejto hre ide len o podvod a marketingový ťah. Určite sa pýtate, ako je to možné, veď sa o tom všade píše. V nasledujúcich vetách zistíte pravdu!

Začnime poporiadku. Z Ruska sa už niekoľko rokov šírila informácia, ktorá začala v Česku a Slovensku výrazne rezonovať až v posledných týždňoch. Keďže v tom období v Rusku spáchalo samovraždu približne 130 detí a takmer 80 z nich bolo súčasťou sociálnej skupiny Modrá veľryba na VKontakte (sociálna sieť v Rusku, podobná ako Facebook), bolo viac ako jasné, že to má s ňou čosi dočinenia. Prečo práve názov Modrá veľryba? Pretože tento druh veľryby dokáže spáchať samovraždu tak, že si to namieri na pobrežie, kde nemá takmer žiadnu šancu prežiť.

Ani jedna samovražda nebola spojená so sociálnymi skupinami Modrá veľryba, ktoré sú na VKontakte

Tieto úmrtia sa stali z úplne iných dôvodov. Boli nimi konflikty v rodinách, medzi spolužiakmi, kamarátmi alebo učiteľmi. Okrem toho sa na tom podieľala aj ekonomická kríza či isté spoločenské zmeny. Podľa niektorých zistení si v Rusku v roku 2013 vzalo svoje životy približne 460 mladých ľudí.

 wtf shocked the wire shocking shocked gif GIF

Sociálna skupina Modrá veľryba existuje kvôli tomuto dievčaťu

Aj keď tento pojem existuje a takisto aj sociálna skupina na VKontakte, údajne nemá priamy vplyv na samovraždy, ktoré sa dejú vo svete. Všetko však začalo touto fotkou mladej Iriny Palenkovej. Tá si ju hodila na VKontakt a následne spáchala samovraždu. Táto smutná udalosť sa okamžite stala akýmsi počiatkom pre sociálne skupiny typu Modrá veľryba či F57. V týchto skupinách sa tak témou číslo jedna stali práve samovraždy či fotky dorezaných rúk. Následne netrvalo dlho a tieto fotky kolujú aj v Európe či Ázii.

Je to len marketingový ťah!

Neskôr sa v rôznych sociálnych skupinách objavovali nadpisy v hebrejčine či čudesné hieroglyfy. Dokonca jedno logo zo skupín bolo iba upravené a v skutočnosti ide o logo firmy, ktorá vyrába spodné prádlo. Tie sa rozhodli propagovať svoje produkty rôznymi úlohami, ktoré mali priniesť nejakou zábavnou formou firmám zisk. Tohoto nápadu sa však chytili aj sociálne skupiny, ktoré sa venujú iným, drsnejším praktikám a práve oni tieto úlohy pretransformovali na tie samovražedné.

#hashtag F57? Tiež iba marketing!

Ide tu tiež iba o obyčajný marketing. F= Filipp a 57 je jeho koncové telefónne číslo. Celým menom Filipp Lis sa priznal, že jeho úmysel nebol, aby deti páchali samovraždu. Snažil sa iba zvditeľniť. Avšak, potvrdil, že po vražde Iriny Palenkovej vymyslel niečo ako samovražedné spoločenstvo, ktoré dáva deťom úlohy. Jeho nápad bol, aby deti vstávali o štvrtej ráno a vyrezali si veľrybu na ruku. Filipp sa však prerátal, pretože si nemyslel, že deti tieto úlohy začnú praktizovať. Z tohto dôvodu bol Filipp v roku 2016 zatknutý.

Samovraždy sa vyskytli, no nie kvôli Modrej veľrybe

Niektorí mladí nevedeli, čo so sebou, tak skúšali rôzne úlohy z týchto hier, ktoré poprepájali iné indivíduá, až z nich vznikla nejaká agresívna hra s názvom Modrá veľryba. Avšak, samovraždy sú v Rusku páchané hlavne kvôli náročným životným podmienkam a nesúvisia práve s týmto fenoménom, o ktorom sa za poslednú dobu toľko negatívneho napísalo.

Internetom sa šíri obsah s agresívnou tématikou, ale nemá to nič spoločné s pôvodnou Modrou veľrybou. Jej napodobnenina je prepracovaná na akúsi negatívnu hru, kvôli ktorej sú páchané samovraždy.

Zdroj: Rferl.org, Snopes.com, E-bezpeci.cz |Foto: YouTube.com, Imgur.com