Poznáte skupinu Two Steps from Hell a ich geniálne epické skladby, ktoré sa radia medzi absolútnu špičku v tomto hudobnom žánri? Ak ste fanúšikom práve takejto trailer music, mali by ste vedieť, že aj na Slovensku vznikajú podobné skladby, ktoré majú dokonca veľký úspech v zahraničí. Reč je o mladom talentovanom Stredoslovákovi Vladovi Hudecovi.
Vlada Hudeca by sme pokojne mohli prirovnať k Thomasovi Bergersenovi, i keď on skromne tvrdí, že má od neho veľmi ďaleko. Každopádne, nadanie mu zaprieť nemožno, veď jeho skladby žnú jeden úspech za druhým, čo je skutočne obdivuhodné.
Vlada sme sa popýtali na jeho začiatky, ako taká hudba vzniká, koľko trvá zloženie jednej skladby alebo aj to, aké úspechy zatiaľ získal.
Prečo práve trailer music, čím ti táto hudba tak učarovala?
Od puberty som miloval orchestrálne filmové soundtracky, filmy ako napríklad Posledný Mohykán, Statočné srdce či Titanic. Často som takúto hudbu počúval pred spaním, ľahol som si do postele, nasadil slúchadlá a už aj som bol vo svojom svete s neopísateľnými vnútornými pocitmi.
V puberte si teda začal aj tvoriť? Ako to celé prebiehalo?
V šestnástich som si cez inzerát kúpil akustickú gitaru (španielku), v osemnástich elektrickú a potom prišiel na rad prvý počítač. Môj spolužiak zo strednej školy vedel skladať hudbu na počítači a on mi vlastne ukázal, ako sa pracuje s takýmto programom, lebo ja sám by som sa to asi nikdy nenaučil. Čo sa tohto týka, som dosť „ľavý“ (smiech). Začalo sa tak moje prvotné obdobie, kedy som sa snažil zložiť podobné veci ako tie, ktoré som počúval od iných skladateľov.
Predpokladám, že začiatky neboli veľmi ružové. Ako dlho ti trvalo, kým si zložil plnohodnotnú a hlavne počúvateľnú skladbu?
Tak ako aj pri iných činnostiach, ani skladanie hudby sa nedá naučiť za pár minút. Vyžaduje si to veľmi veľa skúseností a hlavne skúšania. Nemám žiadne hudobné vzdelanie, takže začiatky boli fakt ťažké, ale postupne sa to zlepšovalo, i keď to trvalo nejaké dva roky, možno aj viac, kým to znelo ako tak počúvateľne. Dnes majú ľudia obrovskú výhodu, že keď niečo nevedia, môžu si to vygoogliť. Ja som sa všetko učil väčšinou systémom pokus – omyl (smiech).
Môžeš nám priblížiť postup, ako taká skladba vzniká?
Veľa ľudí si myslí, že si sadnem za počítač, pustím program s už nahratými časťami skladieb a iba to spájam dokopy. Sú síce dostupné aj takéto programy, ja s nimi ale nepracujem, lebo toto nie je skladanie hudby. Čiže ako skladám? Sadnem si za klávesy a celú skladbu vytvorím notu po note. Program to zapíše v podobe čiar, ktoré sú rôznej dĺžky v závislosti od dĺžky každej noty. Inak noty vôbec nepoznám, čo príde ľudom väčšinou zvláštne, ale nie je nutné ich poznať, ak chce človek skladať hudbu. Samozrejme, nejaké vedomosti ohľadom akordov a harmónie musia byť.
Ako dlho ti trvá zložiť jednu skladbu?
Pokiaľ sa bavíme o epickej trailer skladbe, kde je celý orchester, zbory, veľa perkusií a rôzne iné nástroje ako gitary, bicie, synťákové zvuky, efekty, tak to mi trvá v priemere asi týždeň, niekedy kratšie, inokedy dlhšie. Všetko to závisí od toho, ako sa mi darí a či mám stanovený nejaký deadline. Keď je celá skladba zložená, nasleduje mixáž a mastering, čo si robím väčšinou tiež sám. Najideálnejšie je, keď to zabezpečí firma, pre ktorú skladám, ale to nebýva vždy pravidlom.
Kde berieš inšpiráciu?
Väčšinou v posteli (smiech). Ale vážne, ľahnem si večer do postele, zavriem oči a zrazu mi začne v hlave znieť nejaká melódia. Vtedy musím rýchlo vstať, zapnúť počítač a nahrať si ju, lebo ráno by som si to už určite nepamätal. Takto vzniká minimálne polovica mojich skladieb, pričom teraz mám v počítači nahratých okolo päťdesiat nápadov, ktoré vznikli práve takýmto spôsobom. Časom sa k nim vrátim a urobím z toho celú skladbu.
Pre aké firmy si už skladal hudbu a ako si sa k nim dostal?
Začiatky boli ťažké, lebo už vtedy som vedel, že s trailer music na Slovensku nie je prakticky žiadne uplatnenie. Sadol som si teda za internet a začal hľadať firmy, ktoré sa týmto zaoberajú. Poslal som emaily stovkám spoločnostiam do celého sveta, až raz motyka vystrelila a ozval sa mi chlapík z jednej firmy z USA, aby som pre nich niečo zložil, a tak sa to vlastne celé začalo. Teraz robím hudbu pre firmy ako Future World Music, Immediate Music, Really Slow Motion, Sencit Music, Zone Music a iné. V súčasnosti si už sám zháňať prácu nemusím, práve naopak. Neustále dostávam ponuky na spoluprácu, ale niektoré, žiaľ, musím z časových dôvodov odmietať, nestíham totiž toľko skladať.
Čo pokladáš za svoj najväčší úspech?
Už len to, že moju skladbu niekde použijú, je pre mňa úspechom, pretože skladateľov ako som ja, je vo svete veľmi veľa. Napríklad raz sa mi stalo, že som pozeral v televízii autosalón a zrazu som počul nejakú známu hudbu. V tom som si uvedomil, že to bola vlastne moja skladba, ktorú som zložil pred niekoľkými rokmi. V súčasnosti sa moja hudba používa v rôznych projektoch po celom svete, prakticky na všetkých kontinentoch s výnimkou Antarktídy (smiech).
Môžeš nám teda povedať, kde bola tvoja hudba ešte použitá?
Bolo toho už dosť. Napríklad trailery k filmom Amazing Spider-Man 2, Noc v múzeu – Tajomstvo hrobky, v seriáloch ako Mythbusters, Deadly Women, Naked Speed, promo video pre firmu Rolls-Royce, pri vyhlasovaní najlepších hráčov španielskej ligy, v dokumente Divoké Pyreneje či napríklad v anglickej šou Big Brother, Jeremy Kyle show, v austrálskej show Dancing with the Stars, v rôznych programoch na HBO, Discovery a iné. Taktiež som zložil soundtrack pre počítačovú hru Polda 6.
Na čom momentálne pracuješ?
Prednedávnom som dokončil môj debutový album Circle Of Life obsahujúci desať skladieb. Čo sa týka súčasnosti, pracujem na veciach, ktoré budú na novom albume spoločnosti Future World Music – s ňou spolupracujem najradšej.
Vlado, ďakujeme ti za rozhovor a prajeme ešte veľmi veľa úspechov.
V nasledujúcich ukážkach si môžete pozrieť promo video firmy Rolls-Royce, v ktorom bola použitá celá Vladova skladba a taktiež aj odovzdávanie cien španielskej futbalovej ligy za najlepšieho útočníka, kedy sa víťazom stal Leo Messi.
Foto: Youtube, osobný archív Vlada Hudeca