Zima sa nezadržateľne blíži. Zákon hovorí, že vodič musí použiť zimné pneumatiky pri námraze alebo ak je na ceste súvislá vrstva snehu. Logika však hovorí iné, jazdiť pri teplotách tesne nad nulou nie je celkom tá správna voľba.

Letné pneumatiky sú stavané na jazdu vo vyšších teplotách, v priemere okolo 20 stupňov Celzia. Pri teplotách pod 10 stupňov Celzia sa nesprávajú presne tak, ako by sme potrebovali. Ich zmes pri nižšej vonkajšej teplote príliš stuhne a priľnavosť k vozovke nie je dokonalá. Preto je nielen vhodné, ale aj potrebné včas prezuť a nečakať na staré známe “až keď nasneží”.

Radšej skôr ako neskoro

Nečakajte na poslednú chvíľu. Prvým problémom môže byť nedostatok voľného termínu v pneuservise, lebo si všetci vodiči nechajú výmenu na poslednú chvíľu rovnako ako vy. Počasie sa môže zmeniť v priebehu niekoľkých dní a jeho nepriazeň by vás mohla nepríjemne zaskočiť. Neriskujte, radšej odjazdite pár teplejších týždňov na zimných, ako tŕpnuť pri jazde v zime na letných.

Tri štvorky

Pri zimných pneumatikách platí niekoľko zásad:
maximálne štyri roky (hoci výrobcovia udávajú, že pneumatika by mala mať rovnaké vlastnosti, kým sa nezoderie, je to diskutabilné, guma starne najmä, ak nie je správne ošetrovaná a povedzme si narovinu, ošetrujete svoje pneumatiky?)
minimálne štyri milimetre (zákon uvádza minimálne tri, no pri dezéne platí, čím viac, tým lepšie. Čím vyšší dezén, tým viac vody je pneumatika schopná odviezť a tým lepšie sa vie “zahryznúť” do zasneženého povrchu)
ideálne všetky štyri rovnaké (znovu zákon, ten hovorí, že pneumatiky musia byť rovnaké na náprave, no auto sa správa stabilnejšie a predvídateľnejšie, ak sú rovnaké všetky štyri pneumatiky)

Pozrite si hodnotenie pneumatík jedného z najpoužívanejších rozmerov nemeckého test centra ADAC.

Nešetrite

Nehovoríme, že drahé pneumatiky sú zárukou kvality, to je minulosť. Dávajte si však pozor na najlacnejšie modely na trhu, ktoré môžu byť doslova nebezpečné. Rovnako opatrne pristupujte ku kúpe protektorovaných pneumatík, na ktoré je nalepený nový dezén, ale najmä pri kúpe jazdených pneumatík. Neviete, čo majú za sebou, či nenarazili o obrubník, či nie sú krivé, mohli by ste sa pri obúvaní v pneuservise sklamať.

Hlavne opatrne

Zimné pneumatiky nie sú zárukou toho, že ste na ceste v 100 %-tnom bezpečí. Ani najlepšia zimná pneumatika nedokáže spraviť zázrak, ak to preženiete. Fyziku neoklamete. Na mokrej a zasneženej ceste, prípadne ľade, sa brzdná dráha niekoľkonásobne predlžuje. Rovnako je jednoduchšie dostať šmyk, prispôsobte preto svoju jazdu nepriaznivým podmienkam zimy.