Jedna z najrýchlejšie rastúcich spoločností na svete Uber je nelegálnou už aj v susednom Česku. V Brne totiž dostal od súdu stopku a svoju aplikáciu musí na území metropoly Moravy vypnúť. U našich susedov sa však smerom k Uberu nepostavili chrbtom ako prví, len nedávno ho zakázal súd v Taliansku a v Nemecku je mimo zákona už celý minulý rok. Iný názor majú ostrovania, kde súd dokonca potvrdil, že je Uber legálny.

Telefonovať pre taxík

Ak ste niekedy vyskúšali Uber, určite ste boli uchvátený. Špendlíček nastavíte na miesto na mape, kde chcete, aby vás vodič vyzdvihol, kliknete na tlačidlo a aplikácia vám napíše za koľko minút po vás vodič príde, ukáže jeho polohu na mape a zobrazí cenu, ktorú zaplatíte. Všetko v priebehu niekoľkých sekúnd. Ak by ste chceli tieto tri veci zistiť cez telefón u klasickej taxislužby, ak je to vôbec technicky možné, budete to zisťovať dlhé minúty.

„Bohužiaľ, žiadne auto nie je voľné“

Cez klasickú taxislužbu sa nie málokrát stáva, že ak sa chcete odviesť vo večerných hodinách, dostanete od väčšiny dispečerov po 10-minútovom dovolávaní sa a ďalších 10-tich minútach čakania odpoveď, že, bohužiaľ, žiadny taxík nie je voľný, Jasné, žiadny taxikár „v špičke“ nebude predsa strácať čas na vašu jazdu zopár kilometrov, on čaká na nejaké medzimesto. Ideálne, ak môže niekoho zobrať priamo na ulici a napariť mu dvojnásobok ceny.

Vysielačky ako technológia stará 100 rokov

Klasické taxíky používajú na komunikáciu s dispečingom vysielačky – a teda technológiu, ktorá bola prvýkrát použitá okolo roku 1880. Uber nemá žiadny dispečing. Algoritmus vypočíta, ktoré auto bude môcť byť pri vás najskôr, aby optimalizoval náklady vodiča a v konečnom dôsledku mohol byť odvoz lacnejší, pretože žiadne auto „nečaká“ a nemusí vyraziť za vami nejakú extra dlhú trasu, nemusí sa zaplatiť žiadny dispečer, licencia za použitie vysielačky atď.

Životné prostredie

Nakoľko vyššie spomenutý algoritmus vypočíta nielen optimálnu trasu pre vás ako zákazníka, ale najmä optimalizuje využitie vodiča v danej lokalite, kde má naplánovanú „konečnú“ s predchádzajúcou jazdou, prispieva tým výrazne k menšiemu zaťaženiu mesta emisiami. Predstavte si, koľko je na svete taxíkov. Ak by všetci využívali takúto optimalizáciu, možno by sa mohlo zredukovať ich vypúšťanie výfukových plynov aj o polovicu. Nehľadiac na to, že vodiči Uberu sú často technologickí nadšenci, ktorí radi používajú elektromobily.

Zdieľaná ekonomika ako trend modernej doby

V médiách sa často premieľa, že Uber je zlý a treba ho zastaviť, pretože vytvára (podľa talianskeho súdu) „neférovú konkurenciu“. Dámy a páni, čo je, do pekla „neférová konkurencia“? Že sa tu technologická firma snaží presadiť moderné zmýšľanie a nový pohľad na „hromadnú“ dopravu? Znížiť náklady zákazníkom, urobiť službu dostupnejšiu, bezpečnejšiu, kvalitnejšiu a efektívnejšiu pre obe strany?

Nie nelegálne

Asi najčastejším argumentom taxikárov, prečo zastaviť Uber, je to, že taxikári musia mať na prevádzkovanie svojej živnosti licenciu, platiť vyššie poistné, cestnú daň, atď. V poriadku. Nikto nechce, aby niekto robil niečo nelegálne. Sme určite za dodržiavanie legislatívy, ak je rozumná. Ale polepiť auto vodičovu Uberu, fyzicky ho napádať, vyhrážať sa či nadávať nevinnej zákazníčke do lacných kur*ev? To ste sa vyznamenali, páni taxikári!

Zákazník na prvom mieste

Už ste sa viezli taxíkom, ktorý bol špinavý, vnútri to (nedajbože, vodič) smrdelo, auto bolo v pochybnom technickom stave a taxikár bol ospalý či odporný? Pardon: zákaznícky neústretový? Ak sa veziete s Uberom, po každej jazde hodnotíte vodiča hviezdičkami (1 – 5). Ak má vodič priemerné hodnotenie pod určitý štandard (4,6 – 4,7 odhadom), aplikácia mu nedovolí ďalej preberať objednávky a vodič musí ísť na preškolenie.

Koniec podvodom

S Uberom neplatíte. Presnejšie povedané: neplatíte v hotovosti. Aplikácia vám vopred vypočíta, koľko budete platiť. Po ukončení jazdy vám aplikácia stiahne automaticky peniaze z vašej platobnej karty. Nedá sa to veľmi obabrať, nakoľko aplikácia sleduje GPS telefónu vodiča aj vašu. V prípade, že sa nezhodujú, je jasné, že auto ide bez vás, a teda sa nemôžete nachádzať v aute = vodič nemôže stiahnuť vaše peniaze.

Reklamácia

Stalo sa niečo, čo sa nemalo? Mali ste už nejakú negatívnu skúsenosť s normálnou taxislužbou? Vodič vám naúčtoval príliš veľa, nezdala sa vám trasa alebo s vami išiel, ako keby vás ukradol či, nedajbože, sa dopustil priestupku? Čo urobíte v normálnom taxíku, ak nie ste spokojný? Môžete zavolať na dispečing a vynadať im (za odmenu vám nabudúce povedia, že žiadne auto nie je voľné, ak by aj bolo…). To je asi tak všetko, pretože reálne vymôcť 5 Eur je väčšinou strata času. Cez Uber ale v prípade nespokojnosti môžete požiadať o prešetrenie jazdy priamo cez aplikáciu. Máme osobnú skúsenosť z toho, že platba za nami reklamovanú jazdu bola stornovaná a vrátená. Pretože – zákazník, ako by to v ideálnom svete malo byť – je na prvom mieste.

Bezpečnosť

V neposlednom rade: všetci vodiči Uberu musia mať, ako sme sa už vyššie zmienili, nadpriemerné hodnotenie. Keď po vás vodič ide, vidíte jeho meno, jeho doterajšie hodnotenia a taktiež aj ŠPZ-ku auta, takže sa nemôže stať, že si prisadnete k niekomu inému. Každý vodič je preverený a dostal od Uberu úvodné školenie, ako sa má k zákazníkom správať, že má jazdiť ohľaduplne, výlučne podľa predpisov atď.

Naozaj chceme ísť 20 rokov späť v čase?

Čo dodať na záver? Je nám jasné, že príchod Uberu neberú taxikári s nadšením. Koniec „zlatých časov“, kedy sa prichádzalo k lukratívnym objednávkam podľa sympatií (alebo korupcii) s dispečerom, podvádzalo sa a okrádalo zákazníkov a najmä dôverčivých turistov.

Zdroj: Manmagazin.sk | Foto: fivethirtyeight.com