Veríme, že môžeme hovoriť za väčšinu čitateľov Manmagazin.sk, ak povieme, že keď sme boli malí chlapci, túžili sme po bicykli. Dnes určite nejeden z nás pozerá na Petra Sagana s obrovskou hrdosťou, ako to ten chalan mohol “iba tým”, že šliape do pedálov, dotiahnuť až na takú úroveň a žať obrovskú slávu a nemalé príjmy prekonávajúce prakticky všetkých slovenských športovcov vrátane hráčov NHL.

Nie je určite žiadna hanba priznať si, že pre rekreačných cyklistov je mediálny humbuk okolo cyklistiky za posledné roky veľkou motiváciou k tomu, aby vytiahli zo šopy ten svoj staro-nový cestný bajk s neodmysliteľnými baranmi na riadítkach, natiahli na seba mierne priteplený, ideálne čo najviac saganovsky-zelený, cyklistický munďúr a DAVAJ-ho cestou-necestou, polem-nepolem hrať sa na Sagana.

Veľa z nás ale zabúda na bezpečnosť. A teraz nemyslíme prilby na hlave, fešáci. Medzi základnými pravidlami jednostopového dvojkolesového nemotorizovaného účastníka cestnej premávky je okrem toho, že by mal pri odbočovaní ukázať rukou smer, kam chce odbočiť, čo nerobí prakticky takmer žiadny cyklista, aj to, že ak jazdí po ceste, po ktorej chodia autá, mal by sa držať ZA postrannou čiarou.

Dnes je úplne bežné vypočuť si dopravný servis na ľubovolnom rádiu a dozvedieť sa, že tam a tam dvaja cyklisti v neprehľadných serpentínach blokujú cestnú premávku a ohrozujú svoj život a životy ostatných cyklistov tým, že idú po ceste dvaja vedľa seba.

Foto: Sportujeme.sk

Aktívni vodiči sa s týmito dvojčlennými “pelotónmi” stretávajú pomerne často a nedá sa nevšimnúť si, ako sa najmä v čase, keď sa v našich médiách rozoberá téma Sagan, prakticky na ktorejkoľvek tour, takíto “profi” cyklisti objavujú ako huby po daždi.

Nevieme úplne, či majú takíto dvaja saganovia v hlavičkách úplne nasrané, alebo si myslia že sú nesmrteľní…

Zrejme si vôbec neuvedomujú svoju zraniteľnosť. Rýchlosťou, akou sa pohybujú, totiž ani zďaleka nemôžu konkurovať automobilom a dobrzdenie, najmä v neprehľadných zákrutách, nemusí byť vždy úspešné…

Ak cyklisti jazdia nebezpečne a riskantne vo dvojici či v skupine vedľa seba, je nemožné ich autom predbehnúť v čase, ak ide oproti iný automobil. Za hustejšej premávky to znamená, že vodič auta musí spomaliť a íst za cyklistami. Takéto nerešpektovanie pravidiel cestnej premávky zo strany cyklistov okrem toho v neposlednom rade zvyšuje nervozitu vodičov automobilov, čo má ďaľší negatívny dopad na bezpečnosť.

A tak všetci, ktorí máte čas na to, aby ste sa obliekli do tých zelených buzioblečkov, natiahli prilbu na gebuľu a išli brázdiť na cajglíkoch slovneské cesty, prosíme vás: niektorí z nás toho času toľko nemáme a ponáhľame sa na ceste za svojimi rodinami, frajerkami, milenkami, do práce a podobne. Chaloši, nie ste na Tour De France, ale iba na okreske z nejakého Dolného Jablonca do Hornej Maríkovej, preto, prosím, páľte do p*če z cesty, ak idete dvaja vedľa seba, pretože nám šoférom kvôli vám praskajú nervy!

PS: Čo na to hovorí cestný zákon?

Zbierka zákonov č. 49/2014, § 55 Osobitné ustanovenia o cyklistoch:

(2) Cyklisti smú jazdiť len jednotlivo za sebou; to neplatí pri jazde po cestičke pre cyklistov, kde smú jazdiť dvaja cyklisti vedľa seba, ak tým neobmedzujú a neohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky

Zdroj: Manmagazin.sk | Foto: Sportujeme.sk, Depositphotos.com