Mazda 3 je ako dievčina z ulice, ktorá disponuje „menšimi kozami“ ako jej sestra šestka. Trošku viac sa hanbí, ale stále je to mladšia sestra tej „šupy“ 6-tky, z ktorej je celá ulica úplne na vetvy.
Mazda sa spamätala?
Donedávna mala Mazda veľký problém: Ich modely sa nepredávali tak dobre, pretože neboli dostatočne lukratívne, dostatočne sexy, emočné. Jednoducho, ich vozidlá nemali dostatočný „drive“. V roku 2014 sa však stal malý zázrak. Aj preto, že Mazda sa nebála a postavila nové modely ako keby na „novom stole“.
A darí sa jej
V motoristickom svete kolujú správy o tom, ako nové Mazdy s technológiou Skyactiv doslova nestíhajú vyrábať. Preto musí tento japonský výrobca súperiť s príjemnými problémami, napríklad s výstavbou nových výrobných hál. Čo tkvie za týmto úspechom? Poďme si o novej Mazde 3 povedať viac.
Dovoľte nám predstaviť novú Mazdu 3
Začnime práve emóciami. Tie z novej Mazdy doslova sršia. Pozrite sa už len na tie reflektory, ktoré vytŕčajú do priestoru a hovoria „Pozor, hryziem!“. Pri pohľade zvonku si poviete príjemné „hmm…“ a pri usadení sa v interiéri sú prvé reakcie „nóóó, môže byť“. Kokpit ako z hviezdnych vojen, head-up displej, výber materiálov, spracovanie a dizajn: na jednotku.
Interiér
Príjemne nás prekvapili krásne kožené sedačky. Koža s nádherný červeným prešitím napríklad aj na madlách dverí. Imitácia karbónu na volante, stredovej konzole a tiež na dverách. Head-up displej sa začína udomácňovať u modelov áut rôznych značiek, no nás pri jazde skôr rušil, ako by bol pomocníkom, a nedá sa vypnúť. Body má toto auto u nás za budíky ako vo Ferrari či v Mazde RX8.
Pocit z jazdy
Riadenie a elektronický posilňovač je u Mazdy 3 precízny a presný, dáva spätnú reakciu od vozovky. Pedále sú až prekvapivo blízko seba, čo ľudí s veľkými nohami zrejme veľmi nepoteší, no nám to vyhovuje. Krásne sa dá prechádzať z plynu na brzdy, brnkať medziplyny, veď viete…
Motor
Náš testovaný model mal pod kapotou raritný benzínový atmosférický motor o objeme 2 litrov bez preplnenia, ktorý zvláda náročnú Euro 5 normu. Priame vstrekovanie paliva, variabilné časovanie ventilov, variabilná dĺžka sacieho potrubia a podobné záležitosti sú tu samozrejmosťou. Výkon o 165 konských síl nijako neočarí, 210 km/h tiež nevybije dych, preto treba povedať, že autu trošičku z pohľadu výkonu chýba iskra… Navyše, obmedzovač vás pri rýchlejšom zrýchlení zastaví na 6500 otáčkach :-(
Najlepší podvozok široko-ďaleko
Podvozok a jeho naladenie je kapitola sama o sebe. Skvelo športový, presný a šokujúco komfortný, a to aj na fakt nepekných slovenských cestách. Na tomto si dali v Mazde naozaj brutálne záležať a výsledok je až neuveriteľný. Úžasný kompromis medzi športovosťou a komfortom.
PLUSY:
+ krásna, emotívna, podmanivá ako Alfa Romeo
+ ľahučká (hmotnosť len 1220 kg)
+ najlepší pasívny podvozok v triede!
+ interiér má tvary a ergonómiu
+ adaptívny tempomat chytrejší, než má väčšina
+ riadenie, volant, komunikatívnosť
+ perfektné radenie takmer ako v mx5
+ športovo-komfortné sedadlá
+ úsporná (viac v meste ako na diaľnici)
+ naozaj kvalitné audio
+ head-up displej vidno aj cez polarizačné okuliare
+ prístrojový panel á la superšport
+ inteligentný bezkľúčový prístup
+ automatické diaľkové svetlá
MÍNUSY:
– nepresvedčivá dynamika
– striedanie vnútorných materiálov
– nad 3500 ot. nepekne hlučný motor
– head-up displej sa nedá sklopiť
– postavy nad 180 cm vidia head-up zle
– celkové krátke sprevodovanie (až 3300 ot. na 6 pri 130 km/h)
– sedačkám chýba kolíska
Ondrej Adamec / Marián Čabák / vzniklo v spolupráci s TopSpeed.sk