Naše cesty ani zďaleka nenapredujú ruka v ruke s moderným vývojom tohto tisícročia. Na Slovensku nemáme ani poriadne asfaltové cesty a v Holandsku už premýšľajú o cestách s plastovým povrchom.

Momentálne sa pri výstavbe ciest používa asfalt alebo betón. Náklady na oba typy sú v podstate rovnaké, rozdiel je však v nákladoch a náročnosti údržby, v rámci ktorých jednoznačne víťazí betón. Už to ale zrejme nebude nadlho.

Holandská spoločnosť KWS Infra, jedna z najväčších staviteľov v Holandsku, prišla s konceptom ciest, ktoré by mohli byť z plastu. Na ich výrobu by sa používali vyradené plastové obaly z čistej vody a podobne. Zatiaľ je však tento projekt iba v štádiu vývoja.

https://www.instagram.com/p/5calSRgWrv/?tagged=kwsinfra

Ľahká konštrukcia, kratšia a jednoduchšia výstavba, prakticky žiadna údržba a trikrát dlhšia životnosť. Aj takéto by mohli byť cesty budúcnosti. Cesty z plastu, ktoré sa skladajú zo 100 % recyklovateľného materiálu, sú udržateľnou a k životnému prostrediu priateľskou alternatívou súčasnej formy výstavby ciest. Plast otvára dvere radu nových inovácii ako elektrická energia, nehlučný a vyhrievaný povrch ciest a stavebnicová konštrukcia. Okrem toho majú plastové cesty vo svojej konštrukcii dutý priestor, ktorý môže byť využitý na vedenie káblov, potrubia a odtokových žľabov na dažďovú vodu.

https://www.instagram.com/p/5HnpdmECB8/?tagged=volkerwessels

Cesty z plastu sa pozdávajú aj odborníkom na životné prostredie. Podľa dostupných informácií majú vraj asfaltové cesty až 2 % podiel na emisiách v ovzduší. No výhoda plastových ciest nie je len v tom, že môžu byť vyrobené z recyklovaných plastov. Ich konštrukčné riešenie umožní stavať cesty v omnoho kratšom čase, pretože plastové diely sa na miesto pokládky len dovezú a následne sa ľahko a pomerne rýchlo pospájajú.

Jednoduchšia bude aj kontrola kvality vozovky, ako napríklad tvrdosť, odvod vody a podobne. Okrem toho by mala byť cesta odolnejšia voči teplotným výkyvom a svoju tvarovú stálosť by si udržiavala v teplotách od -40 do +80 stupňov Celzia, dokonca by mala byť odolnejšia voči chemikáliám. Obrovskou výhodou je jej jednoduchšie pokladanie na rôzne nestabilné terény, ako napríklad piesčitá alebo močaristá pôda, na ktorej leží väčšina miest v Holandsku.

https://www.instagram.com/p/4jeoq9hnMf/?tagged=volkerwessels

Potenciál konceptu plastovej cesty je naozaj obrovský. V súčasnosti hľadá spoločnosť partnerov na testovanie a ďalší vývoj tohto projektu. Silnú oporu majú konštruktéri aj v samotnom Rotterdame. Mesto sa totiž rozhodlo poskytnúť priestor na testovanie tejto unikátnej technológie, ktorá by mohla mať obrovský úspech.

V našich klimatických podmienkach by mohla byť výhodná možnosť vyhrievania, vďaka ktorej by sme na cestách nemuseli bojovať so snehom a poľadovicou. Slovenska sa to ale aj tak netýka, keďže my sa takejto cesty asi nedočkáme ani v ďalšom tisícročí. Za to v Holandsku sú optimistickejší a plastové cesty chcú začať stavať už o tri roky.

Zdroj: Instagram, youtube | Foto: nbcnews.com